سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایان نامه با روش مصاحبه

به منظور صورت پذیرفتن هر پایان نامه ای (و یا هر تحقیقی)، دانشجو (و یا محقق) نیاز دارد تا اطلاعات و داده های اولیه جهت بررسی را به نحوی مناسب گردآوری نماید.روش جمع آوری این اطلاعات برای هر موضوع و هر زمینه ای می تواند متفاوت باشد.

جمع آوری اطلاعات لازم برای پایان نامه با روش مصاحبه یکی از این روش های جمع آوری اطلاعات می باشد که در برخی زمینه ها به کار گرفته می شود.

پایان نامه با روش مصاحبه

تحقیقات و پایان نامه های مبتنی بر مباحث کیفی، عموما از روش مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات اولیه خود بهره می برند.

روش های مختلف انجام پایان نامه با روش مصاحبه ممکن است به صورت حضوری و یا غیر حضوری صورت بپذیرند.

مصاحبه ها بر اساس نیاز تعریف شده در مسئله مورد بررسی، می توانند گروهی و یا انفرادی صورت بپذیرند که این موارد تفاوت هایی ساختاری در نوع پرسش های مطرح شده توسط مصاحبه کننده ایجاد می نماید و باید مورد توجه واقع گردند.

عموما دانشجویان در رشته ها و موضوعاتی هم چون جامعه شناسی، مدیریت، سنجش آمار و موارد دیگر نیاز به این نوع از جمع آوری اطلاعات خواهند داشت تا داده های مناسب و واقعی تری برای بررسی در اختیار داشته باشند.

انواع مصاحبه برای پایان نامه

مصاحبه ها را عموما به سه دسته به شکل زیر تقسیم می نمایند:

مصاحبه های ساختار یافته

مصاحبه های بدون ساختار

مصاحبه های نیمه ساختار یافته

هر یک از این انواع مختلف طبقه بندی فوق، تفاوت هایی در ساختار طراحی سوالات و نحوه جمع آوری اطلاعات از مصاحبه شونده دارا می باشند.

روش انتخابی نهایی برای نوع مناسب مصاحبه برای پایان نامه، متناسب با نیاز محقق و بر اساس نیاز علمی فرد می باشد که بررسی این تفاوت ها می تواند در انتخاب دقیق تر راه گشا باشد.

انواع سوالات پایان نامه با روش مصاحبه

انواع سوالات طراحی شده توسط محققین را می توان در دسته های مختلف متعددی طبقه بندی کرد که کلی ترین آن ها به شرح زیر تعریف شده اند:

1- مصاحبه باز (مصاحبه با سوالات باز(

این نوع از سوالات، به فرد یا افراد مصاحبه شونده این اجازه را می دهد که مطابق با سلیقه خود به سوالات و شکلی که مدنظر خود آن ها هست، پاسخ بدهند.

مدت زمان محدودی برای پاسخگویی آن ها نباید قائل شد تا قدرت مانور برای آن ها میسر باشد. لذا بیش تر این نوع مصاحبه به شکل مناظره خواهد بود و در مواردی کابرد دارد که عمق مطلب مورد نظر برای محقق و مصاحبه کننده حائز اهمیت باشد.

2- مصاحبه بسته (مصاحبه با سوالات بسته(

در این نوع سوالات، مصاحبه شونده ملزم به پاسخ گویی در چارچوب هایی تقریبا محدود و مشخص شده می باشد و عموما نیز جواب هایی هم چون بلی و خیر، موافقم و مخالفم، ممکن است برای آن ها کافی باشد.

اطلاعات جمع آوری گردیده از این روش بیش تر از اینکه متاثر از جواب های افراد باشد، به نحوه طراحی سوالات، لحن پرسش و موارد مشابه خواهد داشت.

یکی از عمده دلایل انتخاب این روش می تواند تجزیه و تحلیل آسان آن ها در مقابل مصاحبه باز باشد که ممکن است ساعت ها و روز ها بررسی پاسخ ها در آن به طول بیانجامد.

به علاوه دانشجو هیچ نیازی به گذراندن دوره های آموزش مصاحبه گرفتن نخواهد داشت و توانایی خاصی را نمی طلبد.

هم چنین سوالات مصاحبه باز امکان بررسی توسط رایانه را نخواهند داشت که این مزیت در مصاحبه های بسته برای پایان نامه ها آشکارا به چشم خواهد آمد.