سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تطبیق و معادل سازی واحد های درسی

دانشجویان زیادی هر ساله اقدام به تغییر رشته و یا تغییر محل تحصیل خود می نمایند. از این رو اطلاع از شرایط تطبیق واحد دانشگاه علوم پزشکی، شرایط معادل سازی دروس در دانشگاه دولتی، شرایط و نحوه تطبیق واحد دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه ها لازم و ضروری است.

عدم اطلاع از شرایط پذیرش برخی از واحدهای درسی آن ها که پیش تر گذرانیده شده است، ممکن است این داوطلبین را ملزم به گذراندن مجدد واحد ها بنماید.

شرایط تطبیق و معادل سازی واحدهای درسی

برای این منظور متقاضیان ملزم به داشتن برخی از شرایط می باشند که به شرح زیر می توان آن ها را دسته بندی کرد:

پیش از همه باید توجه داشته باشید که حداکثر تا پایان دومین نیم سال تحصیلی بعد از پذیرش در رشته محل خود موظف به ارائه ریز نمرات می باشید.

واحدهای گذرانده شده در دانشگاه‌ های دولتی، دانشگاه‌ های غیرانتفاعی و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه‌ های پیام‌ نور و فراگیر پیام‌ نور و دوره‌ های پودمانی علمی کاربردی قابل تطبیق در دانشگاه‌ های آزاد اسلامی می‌ باشند. لذا تطبیق واحد دانشگاه دولتی در دیگر دانشگاه ها ممکن می باشد.

 دروس گذرانده شده در دانشگاه آزاد اسلامی قابلیت معادل‌ سازی در دانشگاه‌ های دولتی را ندارند. لذا تطبیق واحد از دانشگاه آزاد به دولتی (به غیر از دروس عمومی دارای شرایط حداقل نمره) ممکن نمی باشد.

یک عنوان درسی (دروس نظری با دروس نظری، دروس عملی با دروس عملی و دروس عملی – نظری با دروس عملی – نظری یا تعداد واحدهای درسی مساوی) به شرط آنکه محتوای این دروس حداقل 80درصد با دروس معادل آن مطابقت داشته باشند قابل معادل‌ سازی است.

معادل سازی دروس باید در زمان شروع به تحصیل دانشجو صورت گیرد. چنان چه بنا بر دلایلی به تأخیر بیفتد، باید مقررات آموزشی و مالی زمان شروع به تحصیل دانشجو ملاک قرار بگیرد.

حداقل نمره‌ دانشجو برای دروس معادل‌ سازی باید 12به بالا باشد.

گزینه هایی که در بالا به آن ها اشاره شده است بعضی از شرایط  تطبیق و معادل سازی واحدهای درسی است.

شرایط تطبیق و معادل سازی واحد های درسی دانشگاه غیرانتفاعی

به منظور تطبیق واحد دانشگاه غیرانتفاعی به دولتی و یا بالعکس، تطبیق دروس گذرانیده شده در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی، هر دانشجو می تواند حداکثر 50 درصد از واحدهای گذرانده خود را برای بررسی توسط کارشناسان دانشگاه ارسال نمایند.

تطبیق واحد از دانشگاه های تربیت معلم به دانشگاه های غیر انتقاعی به غیر از دروس عمومی ممکن نمی باشد.

دانشجویان مقاطع کاردانی که موفق به پذیرش در مقطع کارشناسی شده باشند، تطبیق و معادل‌ سازی واحدهای درسی آن ها مشروط به گذراندن حداقل 72 واحد (بدون لحاظ کردن دروس پیش نیاز و جبرانی) می باشد.

تعداد واحد درسی تطبیقی نمی تواند از تعداد واحدهای درسی در رشته جدید کم تر باشد.

میانگین نمرات دروس تطبیق و معادل سازی شده نباید کم تر از حد نصاب نمرات تعیین شده باشد.

دروس پیش نیاز و جبرانی گذرانیده شده در مقاطع کارشناسی ارشد؛ می تواند به عنوان دروس اصلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی، معادل سازی شود.

هزینه معادل سازی هر واحد از دروس برای متقاضیان به میزان یک سوم شهریه متغییر تعیین گردیده برای درس مورد نظر می باشد.

منبع : تطبیق و معادل سازی واحد های درسی