سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیان مسئله در پایان نامه

 

بیان مسئله یکی از بخش های کلیدی و حساس در پروسه نگارش پایان نامه های دانشجویان می باشد که باید با شناخت دقیق از موضوع مطرح گردیده توسط استاید راهنما و پیشینه تحقیق آماده شده، تلاش به تحلیل و تعریف آن نمایند.

به عنوان بیان مسئله در پایان نامه ، دانشجو باید با تمرکز بر معانی، تعاریف و تئوری های پیشین مطرح شده، مسئله کلی ای که برای پایان نامه و یا رساله خود در نظر دارد را به گونه ای تعریف نماید تا از ابهامات آن بکاهد و خواننده را تا حدودی با مسیر پیش روی خود آشنا نماید.

هدف از نوشتن بیان مسئله در پایان نامه

بیان مسئله در پایان نامه بدین منظور در نظر گرفته شده است تا علت اصلی پرداختن به موضوع انتخابی و جایگاه علمی آن برای خواننده مشخص و اهمیت آن محرز گردد.

برای این منظور لازم است دانشجو با تکیه بر پیشینه پژوهش انجام گرفته، به شکاف علمی موجود در بخش مدنظر اشاره نموده و داوران و مخاطبین خود را متقاعد به لزوم انجام این پژوهش، بنماید.

استانداردها و قالب بندی نگارش بیان مسئله

مقدمه

در ابتدای این بخش، یک مقدمه برای بیان کلیات بدست آمده، از تحقیقات پیشین و بیان استدلال های الزامی جهت پرداختن به مسئله، ظاهر می گردد.

توجه نمایید که:

در بیان کلیات باید به موضوع خود نگاهی داشته و به دور از آن جمله بندی نکنید به گونه ای که بتوان آن را در ابتدای هر موضوع و مسئله دیگری استفاده نمود.

از زیاده گویی در مقدمه بیان مسئله در پایان نامه به دور باشید و طول این متن را متناسب با کل بخش مربوطه تعیین نمایید.

لازم به ذکر است:

به منظور داشتن یک ارتباط منطقی و ملموس میان مقدمه و متن اصلی، توصیه می شود که ابتدا مسئله را در قالب استاندارد خود تعریف و مشخص نموده و سپس بخش مقدمه را کلید بزنید.

بدنه اصلی بیان مسئله در پایان نامه

دانشجویان و محققین به منظور نگارش بیان مسئله در پایان نامه خود، باید مسئله را دقیق به همان نحوی که برای آن ها در ذهنشان نشات گرفته و در خور بررسی و مطالعه دانسته اند، مطرح نمایند تا خواننده را با دغدغه ذهنی خود مواجه نمایند.

به منظور شروع این فرآیند، می توانید در ابتدا به بیان مسئله ای کلی در ایده آل ترین شرایط و حالت آن را مطرح نمایید.

سپس فرضیات تکمیل کننده خود جهت نزدیک تر شدن هر چه بیش تر به صورت مسئله اصلی مدنظر و مشخص گردیدن موانع رسیدن به این حالت ایده آل را بیان و در صورت لزوم تعریف نمایید.

در ادامه به شکل دقیق مطرح نمایید که چگونه و بر چه پایه علمی می خواهید به منظور حذف موانع مذکور، از فرضیات تعریف گردیده بهره برده و به حالت اصلی نزدیک تر شوید.

ممکن است در برخی مسائل عددی و تحلیلی، فرضیاتی جهت ساده سازی مسئله اصلی مطرح می گردد تا آن را قابل حل نماید، لذا باید این موارد نیز به شکل کامل تعریف و بیان گردند.

سپس باید به معرفی جنبه های مبهم و مجهول مسئله پرداخته شود تا صورت مسئله به شکل کامل برای خواننده ملموس گردیده و بداند در ادامه قرار است با چه مسئله ای رو به رو گردد.

سپس تمامی متغیرها (اعم از عددی و مفهومی) را مشخص نموده و آن ها را نام گذاری کرده و در صورت لزوم به شکل واضح تری تعریف نمایید.

به هنگام نگارش بیان مسئله در پایان نامه خود و عنوان نمودن مسئله اصلی، باید حتما آن را به شکل اخص و کنترل پذیر مطرح نمایید. بدین معنا که مشخص گردد پژوهش حاضر برای کدام مسئله و منشا خاص تعریف گردیده است.

 بهتر است در صورتی که تعداد متغییر ها و توصیفات در پی آن ها از حد معمول عبور نمود، جدولی به این امر اختصاص داده شود تا یک قالب بندی مناسب برای آن ها ایجاد گردد.

خلاصه و جمع بندی بخش

به منظور تکمیل این بخش می توانید یک جمع بندی کلی از بیان مسئله در پایان نامه پیش روی خود را گردآوری نموده و به منظور درگیر کردن خواننده با عنوان نهایی انتخابی خود، چند سوال را مطرح نمایید که در واقع پاسخ به آن سوالات نتایج و محصولات تحقیقات شما بر روی آن مسئله می باشد.